Ca să-ţi dai seama cât de mult îşi doreşte România un circuit profesionist, gândeşte-te că asfaltul de pe Motor Park este asaltat de motociclişti, noaptea târziu, încă de pe acum. Au aflat de el şi străbat cei circa 50 de kilometri din Bucureşti către Adâncata şi încearcă să intre pe circuit. Noaptea. Fentând paznicii.
Cu toate că nu-l poţi cataloga ca gest cavaleresc, faptul că Motor Park Romania este deja „vizat” de către nerăbdători nu are cum să nu fie încurajator. Iar Willi, directorul tehnic al proiectului, şi-a propus ca până în primăvara lui 2015 să-l deschidă oficial publicului larg. (serios, băieţi, mai ţineţi-vă un pic, căci un accident de-al vostru pe-acolo ar periclita proiectul).
Înainte să-l lăsăm pe Willi să-ţi povestească câte ceva despre circuit – şi înainte să vezi un tur din maşină – îţi înşiruim câteva cifre, ca să fim siguri că nu le ratezi: lungime iniţială – 3,4 kilometri; lungime finală – 4,2 kilometri; linie dreaptă: 960 de metri; lăţime: 14 metri / 16 metri la standuri; valoare totală proiect: 12 milioane de euro.
Da, după cum Willi ne-a confirmat, circuitul va fi construit încercând să bifeze toate standardele FIA, inclusiv şi cele pentru organizarea unui Mare Premiu al României. Asta nu înseamnă că vom şi avea prea curând (dacă vreodată) aşa ceva, însă asta înseamnă că poţi vedea orice tip de cursă aici, pe patru sau pe două roţi.
Iar asta nu înseamnă decât veşti bune, căci sunt multe competiţii mai uşor de „accesat” pe care le-am putea vedea aici, de la monomarcă la WTCC etc. Apropo de monomarcă, echipa de băieţi din spatele acestui proiect privat vor să organizeze competiţii monomarcă cu modele pe care le pun ei la dispoziţia doritorilor – exemplare precum aceste buburuze Lupo, care în realitate sunt cu mult peste cum poţi tu să ţi le imaginezi în momentul ăsta.
Iar scopul circuitului nu este doar acela de a oferi un spaţiu de desfăşurare al competiţiilor. Vor exista track day-uri în care vei putea să-ţi aduci propria maşină sau propriul motor aici. Iar după ce îţi vei da seama cât de multe îţi scapă atunci când chiar te afli pe circuit, Motor Park îţi va oferi cursuri de pilotaj şi vei putea să înveţi tot ce ţine de mişcarea pe circuit chiar cu una dintre aceste Lupo GTi. Şi nu este exclus ca şcoala de pilotaj să acopere şi ramura moto.
În mod absolut normal (având în vedere şi nefericita situaţie a circuitului Mureş Ring, a cărui evoluţie stagnează momentan) l-am întrebat pe Willi care sunt (ne)şansele ca ceea ce am văzut noi în timpul vizitei să rămână în stadiul acela. Care sunt riscurile care proiectul să cedeze? Şi mi-a răspuns că sunt infime. Fiind proiect privat, lista de dependenţe este foarte mică, în cazul în care există. Iar asta este o veste foarte bună.
L-am întrebat, evident, şi cum de cineva s-a gândit să investească 12 milioane de euro într-un proiect de aşa amploare? Antreprenoriat sau business? Mi-a zis că nu poate să ignore latura de business (sunt, totuşi, 12 milioane, pe care băieţii le-ar atenua în circa opt ani de zile), însă ideea de la care s-a plecat a fost una de-o naivitate şi de un stoicism admirabil: pentru a insufla cultura motorsportului în cât mai mulţi români, şi pentru a o cizela în cazul celor care deja o reţin.
Dacă vrei să faci cunoştinţă cu circuitul Motor Park România, dă curs invitaţiei lui Willi pentru week-end-ul 6-7 septembrie. După experienţa din stadiul incipient, noi nu vrem decât să fie gata, ca să ne putem muta acolo, măcar o săptămână pe lună. Ca să-l poţi repera mai uşor, noi l-am ţintuit pe hartă şi i-am făcut şi un contur.